W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej - Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Górniczej
Czym jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej?
Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to forma wsparcia udzielana bezrobotnym, absolwentom CIS, absolwentom KIS lub niepozostającym w zatrudnieniu lub niewykonującym innej pracy zarobkowej opiekunom osoby niepełnosprawnej, którzy chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą.
Kto może otrzymać dofinansowanie?
Dofinansowanie może otrzymać:
bezrobotny,
absolwent CIS,
absolwent KIS,
poszukujący pracy niepozostający w zatrudnieniu lub niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej, z wyłączeniem opiekunów osoby niepełnosprawnej pobierających świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, lub zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, zwany dalej „opiekunem".
W jakiej wysokości środki można otrzymać?
Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności, mogą być przyznane w wysokości nie wyższej niż 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia.
Umowa o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej
Przyznanie dofinansowania jest dokonywane na podstawie umowy zawieranej ze starostą (działającym w jego imieniu dyrektorem powiatowego urzędu pracy).
Przyznane bezrobotnemu/absolwentowi CIS/absolwentowi KIS/opiekunowi środki stanowią pomoc de minimis w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023).
Do podstawowych obowiązków osoby, która otrzymała dofinansowanie należy:
prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy oraz niezawieszanie jej wykonywania łącznie na okres dłuższy niż 6 miesięcy (do okresu prowadzenia działalności gospodarczej nie wlicza się okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej),
niepodejmowanie zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.
Wniosek o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej
Wniosek o dofinansowanie należy złożyć we właściwym – ze względu na miejsce zamieszkania, pobytu lub planowane miejsce prowadzenia działalności – powiatowym urzędzie pracy.
Wniosek o dofinansowanie może być uwzględniony, jeżeli jest kompletny i prawidłowo sporządzony, a starosta dysponuje środkami na jego sfinansowanie.
Wniosek o dofinansowanie zawiera m.in.:
kwotę wnioskowanych środków,
rodzaj planowanej działalności gospodarczej,
kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności, źródła ich finansowania,
szczegółową specyfikację wydatków do poniesienia w ramach wnioskowanych środków,
proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu środków.
Szczegółowe warunki, jakie muszą spełnić ubiegający się o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej określa rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 243, z późn. zm.).
Uwaga: Każdy powiatowy urząd pracy może posiadać również swój wewnętrzny regulamin przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, dlatego prosimy o zapoznanie się z nim.
rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023)
w ramach projektu „Aktywizacja osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Dąbrowie Górniczej II” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach regionalnego programu
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027
Kiedy?
14-16 maja 2025 r.
Wnioski, które wpłyną przed bądź po wyznaczonym terminie naboru nie będą rozpatrywane.
Na co?
W ramach naboru możesz złożyć wniosek o dofinansowanie kosztów podjęcia działalności gospodarczej.
Ile?
Maksymalnie 48 880,00 zł.
Dla kogo?
Dla osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Dąbrowie Górniczej, w szczególności:
osób młodych (osoby w wieku 18-29 lat), w szczególności: • z grupy NEET, • samotnie wychowujących dzieci, • opuszczających pieczę zastępczą, • pochodzenia migranckiego,
znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, tj.: • kobiet, • osób w wieku 50 lat i więcej, • osób z niepełnosprawnościami (OzN), • osób długotrwale bezrobotnych, • osób o niskich kwalifikacjach.
W ramach naboru planujemy przyznać 22 dotacje (dla 11 kobiet i 11 mężczyzn):
minimum 6 dla osób do 30 roku życia[1] (3 kobiet i 3 mężczyzn),
maksimum 16 dla osób powyżej 30 roku życia (8 kobiet i 8 mężczyzn).
Dopuszczamy możliwość zwiększenia liczby dotacji dla osób do 30 roku życia przy równoczesnym zmniejszeniu o taką samą liczbę dotacji dla osób powyżej 30 roku życia. Maksymalną liczbę dotacji dla osób do 30 roku życia ustalimy na podstawie proporcji wniosków złożonych przez osoby do 30 roku życia do ogólnej liczby wniosków złożonych w ramach tego naboru.
Jak i kiedy uzyskasz pomoc w wypełnieniu wniosku?
na warsztatach instruktażowych pt. Jak poprawnie wypełnić wniosek?
w aktywnej poczekalni Powiatowego Urzędu Pracy w Dąbrowie Górniczej: 29.04.2025 r. (wtorek) o godz. 10.00 lub 08.05.2025 r. (czwartek) o godz. 10.00,
na spotkaniu informacyjnym w formie czatu online 09.05.2025 r. (piątek) o godz. 10.00 (link do spotkań online https://www.facebook.com/pupdg),
w trakcie wizyty osobistej w Urzędziew pokoju 20 na I piętrze lub jeśli zgłosisz taką potrzebę na parterze budynku w aktywnej poczekalni.
Dodatkowo informacje o podejmowaniu działalności gospodarczej możesz uzyskaćna spotkaniu informacyjnym pt. ABC podejmowania działalnościz pracownikami Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Dąbrowskiego Inkubatora Przedsiębiorczości, w aktywnej poczekalni Urzędu Pracy w Dąbrowie Górniczej06.05.2025 r. (wtorek) o godz. 10.00.
Osoby przyjeżdżające własnymi samochodami na spotkanie w naszym Urzędzie prosimy o pozostawienie swoich aut na parkingu zlokalizowanym wzdłuż ul. Moniuszki i nie tarasowanie oznakowanej drogi pożarowej.
Jak możesz zgłosić specjalne potrzeby w zakresie dostępności?
telefonicznie pod nr 32 262-37-39 wew. 227 lub 228, kom. 786-863-311,
mailowo: kada@praca.gov.pl
Jak dojedziesz na spotkanie informacyjne publicznymi środkami transportu?
tramwajem o nr 21, 22, 28,
autobusem o nr 28, 49, 116,
należy wysiąść na przystanku Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy, wejście do budynku Powiatowego Urzędu Pracy znajduje się od strony ul. Perla.
Dodatkowe informacje o dostępności:
w bezpośrednim sąsiedztwie budynku urzędu (od strony wejścia głównego) znajduje się oznakowany parking z dwoma miejscami postojowymi dla osób z niepełnosprawnościami,
warsztaty instruktażowe i spotkania informacyjne zorganizowane zostaną na aktywnej poczekalni urzędu naprzeciwko punktu informacyjnego na parterze budynku (dostępnej bez barier architektonicznych).
Szczegółowe informacje na temat dostępności urzędu znajdziesz w Deklaracji dostępności do pobrania pod linkiem https://dabrowagornicza.praca.gov.pl/deklaracja-dostepnosci
Z czym musisz się zapoznać?
z Regulaminem przyznawania dofinansowania kosztów podjęcia działalności gospodarczej,
z Zasadami rekrutacji do projektu „Aktywizacja osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Dąbrowie Górniczej II” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Fundusz Społecznego Plus w ramach regionalnego programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027.
Jakie dokumenty należy złożyć?
Ankietę zgłoszeniową do projektu,
Wniosek o dofinansowanie kosztów podjęcia działalności gospodarczej.
Ww. dokumenty zostały scalone w ramach jednego pliku PDF z możliwością edycji, który możesz pobrać pod treścią tego ogłoszenia.
W wersji papierowej dostępne są one w Urzędzie w pokoju nr 20.
Uwaga:
Przed złożeniem Ankiety zgłoszeniowej do projektu wraz z Wnioskiem o dofinansowanie (…) musisz zgłosić się do swojego doradcy klienta, aby zweryfikował on zasadność wnioskowanego wsparcia w ramach Twojego Indywidualnego Planu Działania.
O czym musisz pamiętać wypełniając dokumenty?
Przed rozpoczęciem ich wypełniania zapisz je na własnym dysku, nie edytuj ich w przeglądarce internetowej. Jeśli korzystasz z urządzenia mobilnego (tablet, smartfon) - przed edycją pliku zalecamy pobranie ze sklepu Google Play lub AppStore odpowiedniej przeglądarki plików PDF (np. Adobe Acrobat, Foxit). Dopiero w pobranej aplikacji wypełnij dokumenty.
W preinstalowanych przez producentów urządzeń mobilnych przeglądarkach plików PDF mogą pojawiać się problemy z edycją i zapisaniem ww. dokumentów.
Wypełniając wniosek korzystaj z pól opisowych w obrębie wniosku, w wyjątkowych sytuacjach, jeśli chcesz nam przekazać ważne informacje, których objętość wykracza poza pojemność poszczególnych pól opisowych wniosku, możesz dołączyć do wniosku załącznik, w którym rozszerzysz opis z danego pola pod warunkiem, że precyzyjnie wskażesz jakiego konkretnie pola/punktu opis ten dotyczy. Potraktuj jednak taką sytuację jako wyjątkową, której należy unikać i staraj się co do zasady zmieścić z opisami w obrębie wniosku o dofinansowanie. W sytuacji, w której większość pól opisowych z wniosku została przeniesiona na załączniki z opisami rozszerzającymi Członek Komisji Oceny Wniosków oraz Sekretarz mają prawo oceniać wyłącznie zapisy w obrębie wniosku.
Priorytety wsparcia:
Wsparcie ze środków unijnych w ramach regionalnego programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 powinno koncentrować się na czterech obszarach:
umiejętnościach niezbędnych do podjęcia pracy w sektorze zielonej gospodarki[3],
umiejętnościach niezbędnych z punktu widzenia regionalnych/lokalnych specjalizacji[4],
umiejętnościach niezbędnych w zawodach związanych z usługami zdrowotnymi
i opiekuńczymi.
Oceniając Twój wniosek będziemy premiować pozytywny wpływ Twojej działalności, który zaprezentujesz we wniosku, na rozwój i doskonalenie Twoich umiejętności w powyższych obszarach.
Definicje umiejętności cyfrowych i zielonych znajdziesz w przypisach pod ogłoszeniem o naborze. Są to szerokie pojęcia, więc zastanów się na spokojnie, czy aby na pewno nie masz nic do napisania w tych obszarach wniosku. Nie zbagatelizuj tych opisów, gdyż zdobyte w ramach ich oceny dodatkowe punkty, mogą zadecydować o tym, że Twój wniosek uzyska wyższą pozycję na liście rankingowej.
W przypadku umiejętności cyfrowych będziemy oceniać czy prowadzenie firmy przyczyni się do rozwoju Twoich umiejętności cyfrowych w minimum 3 z 5 głównych obszarów wskazanych w ramie DigComp,
tj.: 1) informacja i dane, 2) komunikacja i współpraca, 3) tworzenie treści cyfrowych, 4) bezpieczeństwo cyfrowe, 5) rozwiązywanie problemów cyfrowych. Rekomenduje się, aby uzasadnienie miało co najmniej kilka zdań wzajemnie i logicznie ze sobą powiązanych, tj. wskazujących zależności przyczynowo-skutkowe. Samo wymienienie np. programów po przecinku bez omówienia jakie umiejętności cyfrowe będziesz nabywać/doskonalić w związku z ich obsługą, dlaczego i w jaki sposób, należy uznać za niewystarczające.
W przypadku umiejętności zielonych będziemy oceniać, czy branża, w której będzie działać Twoja firma oparta jest na odnawialnych źródłach energii, nowoczesnych technologiach ukierunkowanych na niskoemisyjność i zasobooszczędność. Jeśli nie, oceniać będziemy czy wTwojejfirmie rozwijane będzie tzw. zarządzanie środowiskowe lub prowadzenie firmy będzie miało pozytywny wpływ na rozwój co najmniej 5 umiejętności zielonych wskazanych w Wykazie przykładowych umiejętności zielonych opracowanym przez Komisję Europejską w ramach klasyfikacji ESCO. Rekomenduje się, aby uzasadnienie miało co najmniej kilka zdań wzajemnie i logicznie ze sobą powiązanych, tj. wskazujących zależności przyczynowo-skutkowe. Samo wymienienie umiejętności zielonych spośród wskazanych w Wykazie przykładowych umiejętności zielonych opracowanym przez Komisję Europejską w ramach klasyfikacji ESCO, bez omówienia dlaczego i w jaki sposób będziesz je nabywać i wykorzystywać w praktyce, należy uznać za niewystarczające. Z opisu musi wynikać również, czy branża w której będziesz działać należy do sektora zielonej gospodarki i/lub stosowane będzie zarządzanie środowiskowe w Twoim przedsiębiorstwie – jeśli tak, to dlaczego i w jaki sposób.
Przez umiejętności niezbędne z punktu widzenia regionalnych/lokalnych specjalizacji, rozumiemy zawody deficytowe wskazane w Barometrze zawodów 2025 dla Dąbrowy Górniczej lub dla województwa śląskiego.
W przypadku umiejętności niezbędnych w zawodach związanych z usługami zdrowotnymi
i opiekuńczymi przyznanie punktu będzie możliwe, jeśli w ramach planowanej działalności będziesz bezpośrednio świadczyć konkretne usługi zdrowotne i/lub opiekuńcze. Aktualną wersję ramy DigComp, Wykaz przykładowych umiejętności zielonych opracowany przez Komisję Europejską w ramach klasyfikacji ESCO oraz Barometr zawodów dla Dąbrowy Górniczej i województwa śląskiego możesz pobrać pod treścią ogłoszenia o naborze.
W jaki sposób możesz złożyć wniosek?
osobiście w kancelarii w godzinach pracy Urzędu, który czynny jest w środę od 7.30 do 17.00, w czwartek od 7.30 do 15.30, w piątek od 7.30 do 14.00,
za pośrednictwem pocztylub firmy kurierskiej na adres: Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Górniczej, ul. Jana III Sobieskiego 12,
41-300 Dąbrowa Górnicza (jako data złożenia uznawana jest data stempla pocztowego
lub data nadania tj. 14-16 maja 2025 r.
elektronicznieprzez:
ePUAP– w zakładce załatw sprawę - sprawy ogólne, pisma do urzędu – pismo ogólne
do podmiotu publicznego – stary wzór – załatw sprawę,
e-Doręczenia - w zakładce twoje skrzynki/skrzynka. Przy składaniu wniosku tym kanałem mogą wystąpić problemy techniczne w przekazywaniu dokumentów,
platformę praca.gov.pl - przy składaniu wniosku wybierz usługę Pismo do urzędu (PSZ-PU)
i wskaż na liście Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Górniczej. Wniosek o dofinansowanie kosztów podjęcia działalności gospodarczej załącz jako załącznik do pisma: https://www.praca.gov.pl/eurzad/uslugi-elektroniczne.
Pamiętaj: Wniosek złożony elektronicznie musi być podpisany kwalifikowalnym podpisem elektronicznym bądź profilem zaufanym.
Ile będziesz czekać i o co Cię jeszcze poprosimy?
Złożony przez Ciebie wniosek, w ciągu 30 dni:
zweryfikujemy formalnie,
jeśli będzie to konieczne, poprosimy Cię o uzupełnienie lub poprawę wniosku we wskazanym przez nas zakresie i terminie, Uwaga: Jeśli tego nie zrobisz, nie będziemy mogli uwzględnić Twojego wniosku do dofinansowania.
ocenimy merytorycznie.
Po zakończeniu oceny merytorycznej otrzymasz pismo z informacją o jej wynikach.
Jeśli Twój wniosek zostanie uwzględniony do dofinansowania, zostaniesz zobowiązany/zobowiązana do:
złożenia, w określonym terminie, zabezpieczenia zwrotu dofinansowania w formie wskazanej we wniosku i przedłożenia, jeżeli forma zabezpieczenia tego wymaga, niezbędnych dokumentów (np. oświadczenia poręczyciela w przypadku wybrania poręczenia cywilnego lub weksla z poręczeniem),
lub
zgłoszenia się do Urzędu celem ustalenia kolejnych działań i terminów ich wykonania.
Uwaga: Jeśli nie dopełnisz tych wymogów w wyznaczonym terminie, będzie to oznaczać Twoją rezygnację z otrzymania dofinansowania kosztów podjęcia działalności gospodarczej.
Promocja projektu – obowiązek oznaczenia Twojej firmy i zakupionego sprzętu oraz promocji projektu na profilu Twojej firmy w mediach społecznościowych:
W umowie, którą z nami podpiszesz, zostaniesz zobowiązany/zobowiązana do zamieszczenia
w siedzibie, jak i w każdym miejscu prowadzenia działalności plakatu promującego projekt „Aktywizacja osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Dąbrowie Górniczej II”. Zostaniesz również zobowiązany/zobowiązana do umieszczenia naklejek na wyposażeniu, sprzęcie i środkach transportu zakupionych ze środków dofinansowania a także w przypadku braku możliwości promowania projektu plakatem do założenia profilu firmy w mediach społecznościowych i umieszczenia na nim najważniejszych informacji o projekcie.
O szczegółach poinformujemy Cię na etapie podpisywania umowy.
Pozostałe informacje: Nabory w projekcie prowadzone są w sposób otwarty, z zachowaniem zasad równościowych, w tym zasady równości kobiet i mężczyzn oraz standardów dostępności. Wyrazem tego jest:
zagwarantowanie na poziomie całego projektu proporcjonalnie większej liczby dotacji dla kobiet (minimum 50% w stosunku do ich udziału procentowego wśród prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (34%) poprzez tworzenie osobnych list rankingowych dla kobiet i dla mężczyzn co umożliwi zrekrutowanie założonej liczby kobiet i mężczyzn w ramach ścieżki dotacyjnej przy zachowaniu otwartości i konkurencyjności w obrębie poszczególnych list rankingowych,
zastosowanie w dokumentach tekstu łatwego do czytania,
zapewnienie dokumentów z dużą czcionką, dostosowanych do czytników ekranowych,
pomoc w zrozumieniu, wypełnieniu i złożeniu dokumentów,
w przypadku informacji umieszczanych na stronie internetowej Urzędu możliwość eksportu dokumentów do pliku PDF,
obsługę osób z niepełnosprawnością ruchową na parterze budynku,
zapewnienie w razie potrzeby tzw. pogotowia migowego,
użycie w razie potrzeby pętli indukcyjnej dla osób słabosłyszących,
zapewnienie dwóch miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami,
bliską lokalizację budynku Powiatowego Urzędu Pracy w Dąbrowie Górniczej od przystanków komunikacji publicznej,
rozpoznanie indywidualnych potrzeb w zakresie dostępności w ramach Ankiety zgłoszeniowej do projektu.
[1] Wiek będzie badany na dzień przystąpienia do projektu; jest to dzień otrzymania usługi poradnictwa zawodowego w formie indywidualnej informacji o warunkach podejmowania działalności gospodarczej.
[2]Umiejętności lub kompetencji cyfrowe – harmonijna kompozycja wiedzy, umiejętności i postaw umożliwiających życie, uczenie się i pracę w społeczeństwie cyfrowym, tj. społeczeństwie wykorzystującym w życiu codziennym i pracy technologie cyfrowe. Kompetencje cyfrowe określono w Ramie DigComp.
[3]Umiejętności zielone - umiejętności o charakterze zawodowym lub ogólnym, niezbędne do pracy w sektorze zielonej gospodarki, czyli takiej, która jest oparta na odnawialnych źródłach energii, nowoczesnych technologiach ukierunkowanych na niskoemisyjność i zasobooszczędność, a także na zarządzaniu środowiskowym w przedsiębiorstwach.
[4]Umiejętności niezbędne z punktu widzenia regionalnych/lokalnych specjalizacji - należy przez to rozumieć umiejętności
w zawodach deficytowych wskazanych w aktualnym Barometrze zawodów dla Dąbrowy Górniczej lub dla województwa śląskiego.
Szczegółowe informacje w tym zakresie uzyskasz w pokoju nr 20 i pod numeramitelefonów: - 32-262-29-39 lub 32-262-37-39 wew. 227 lub 228 - kom. 786-863-311